Hver aften vil I bo på et luksushotel i hjertet af hver destination. For at føje ekstra til storheden på denne utroligt specielle tur vil I også opleve pragten af den smukke Glacier & Bernina Pullman Express og vil blive trukket af nogle af Schweiz mest historiske lokomotiver som "RhB Crocodil" undervejs.
Denne unikke tur er skabt af virksomhedens grundlægger og præsident, Tim Littler, som en hyldest af disse storslåede historiske tog og alpine jernbaner. En helt utrolig mulighed, som man ikke bør gå glip af.
De fleste rejser vil være ombord på deres private charter af Prestige Continental Express og The Glacier & Bernina Pullman Express. Der hvor I rejser med historiske eller regelmæssige tog, vil I blive indkvarteret på første klasse, hvor det er tilgængeligt.
Turen inkluderer
I besøger: Basel – St Moritz – Tirano (Italien) – Andermatt – Zermatt – Bern – Grindewald (Jungfrau Regionen) – Maggioresøen (Italien) – Pilatus Kulm – Zurich
Rejsen Inkluderer:
- 13 nætter på en blanding af 4*/5* premium hoteller
- Generøst udvalg af drikkevarer
- 13 x morgenmad, 9 x frokost & 12 x middag
(Herunder frisk tillavede måltider af lokale råvarer ombord på toget, autentiske madoplevelser på lokale restauranter.) - Ekspert guidede udflugter som beskrevet i turbeskrivelsen
- Freedom of Choice udflugts muligheder
- Kabine-service inklusive aftenopredning
- Erfarent Tour Management team
- Services fra en britisk registeret læge og medicinske faciliteter ombord på toget
- Transfers ved ankomst og afrejse
- Alle drikkepenge – både i og uden for toget
- Porter service af jeres bagage under hele rejsen
Bemærk:
Flybilletter er ikke inkluderet i prisen, men dem booker vi selvfølgelig også gerne
Priser er i DKK pr. person
Periode | Twinværelse | Enkeltværelse |
---|---|---|
2025: 16 sep - 29 sep | fra kr. 185.300 | fra kr. 230.000 |
Dag 1: Ankomst Basel
Transfer fra Basel Lufthavn til det centrale Basel, tæt på Basel SBB station, hvorfra jeres tog kører næste formiddag.
Middag på en lokal restaurant.
Overnatning på det familieejede GAIA Hotel Basel 4*.
Det ligger lige overfor hovedbanegården, kun 10 minutters gang fra byens historiske centrum.
Dag 2: Basel til St. Moritz
Denne morgen slutter I jer til Prestige Continental Express private tog på Basel SBB Station.
Når I er om bord, serveres der frokost, imens toget kører til den schweiziske by Landquart, hvor I skifter til den smalsporede Rhaetian Railway (RhB) og Glacier & Bernina Pullman Express for den videre smukke rejse op mod det eksklusive alpine resort St. Moritz.
Turen dertil fører jer gennem Albula passet mellem Filisur og St. Moritz, et UNESCO World Heritage Site. Denne dag bliver jeres tre passagervogne trukket af det historiske 108 år gamle RhB elektriske lokomotiv nr. 353.
Middag om aftenen.
Overnatning på det luksuriøse Badrutts Palace Hotel 5*, St Moritz.
Dag 3: St. Moritz til Tirano i Italien
I dag rejser I ad Schweiz’ berømte Bernina linje til Tirano i Italien. Fra St. Moritz rejser I i Glacier & Bernina Pullman Expressens vogne, trukket af det unikke, historiske og elektriske Bernina “Crocodil” lokomotiv Nr. 182, bygget 1928.
I løbet af de sidste 17 km af rejsen krydser I den utrolige spiralformede stenviadukt ved Brusio. I ankommer derpå til Tirano i Italien, hvor der vil være tid til at nyde Valtellina dalen og besøge Triacco vingården. Der I spiser frokost, inden I køres med bus tilbage til St. Moritz.
Denne aften vil I kunne nyde en traditionel schweizisk middag tæt på Morteratsch gletsjeren.
Overnatning på Badrutts Palace Hotel 5*, St Moritz.
Dag 4: St. Moritz til Andermatt
Denne morgen afgår toget fra St. Moritz til Andermatt ombord på Glacier & Bernina Pullman Express. Endnu en gang vil I nyde gæstfriheden på RhB’s historiske Pullman-tog, trukket af RhB “Crocodil” lokomotivet Nr. 414 eller 415, bygget 1929.
Jeres rejse fører jer gennem Rheinschlucht kløften, meget tæt på Rhinens udspring og over Oberalp passet til Andermatt, der er jeres springbræt til Furka passet.
Efter check-in på jeres næste eksklusive femstjernede hotel kan gæsterne enten gøre brug af af hotellets omfattende spa & wellness faciliteter – eller vælge at køre med bus langs Gotthard passet for at besøge den enorme Sasso Da Pigna fæstning, der bevogtede passet fra 1943. Fæstningen blev lukket i 1998, men genåbnede i 2012 som Gotthard Museum Sasso.
Middag om aftenen.
Overnatning på Hotel Chedi 5*, Andermatt.
Dag 5: Furka Bjergpasset
Denne dag krydser I et af verdens smukkeste bjergpas, Furka passet. Dampfbahn Furka-Bergstrecke (Furka Cogwheel Steam Railway) er en stort set frivilligt drevet veteranjernbane, der driver en delvist rack and pinion-drevet linje over Furka passet, der rejser sig 2.160m over havets overflade.
Furka passet er gradvist blevet taget i brug igen ved hjælp af originalt udstyr, og er nu restaureret til sin tidligere herlighed. Det 100 år gamle damplokomotiv vil køre jer helt op til toppen. I tager derefter ned forbi Rhône gletsjeren til Gletsch til en frokost på Hotel Castle Blitzingen, Niederwald. Efter frokost slutter I jer til den moderne Glacier Express (på førsteklasse) og kører til Zermatt, hjemsted for Matterhorn.
Middag i Zermatt.
Overnatning på det traditionelle luksushotel Hotel Zermatterhof 5*, Zermatt
Dag 6: Zermatt, Gornergrat og Matterhorn
Denne dag skal I på en spændende rejse på Gornergratt Railway med Glacier Paullman Express, fastgjort til et rack elektrisk tog. I kører op til en højde af 3.135 m til den mest utrolige udsigt mod bjerget Matterhorn. Gornergrat ligger mellem Gornergletscher og Findelgletscher og byder på en meget spektakulær udsigt over mere end tyve bjergtoppe, der er over 4.000 m høje. Frokost er ikke inkluderet denne dag.
En raclette middag vil blive serveret på Al Bosco Restaurant, Riffelalp Resort der ligger i 2.222 meters højde, hvorpå I returnerer til Zermatt.
Overnatning på det traditionelle luksushotel Hotel Zermatterhof 5*, Zermatt
Dag 7: Bern - Grindewald
I starter dagen med nedstigningen fra Zermatt i panoramavognene i den almindelige Glacier Express, før I igen slutter jer til det damptrukne Prestige Continental Express i Brig. Derefter afgang fra Brig imens I spiser frokost på den videre tur over Lötschberg passet, inden I ankommer til Bern. Der kan I nyde en tre timers rundvisning i byen, heraf en time med en historisk dampsporvogn.
Fra Bern fortsætter I med damptransport om bord på Prestige Continental Express til den smukt beliggende by, Interlaken. Derfra en kort bustur til Grindewald, der vil være jeres base de næste 5 nætter.
Middag om aftenen.
Overnatning på Hotel Bergwelt 4*, Grindewald. (eller tilsvarende).
Dag 8: Reichenbach Falls
Interlaken vil være jeres base for de næste par dage, når I besøger den magiske Jungfrau Alperegion i Schweiz. Denne dag skal I med et privat damptog på Ballenberg Dampfbahn til Meiringen og Innertkirchen.
Derfra kan I vælge at gå 2 km gennem den spektakulære Aareschlucht Kløft, efterfulgt af en tur med kabelbane til Reichenbach Vandfaldet. Det blev gjort berømt af Arthur Conan Doyle som stedet, hvor han dræbte både Sherlock Holmes og professor Moriarty. I besøger Sherlock Holmes Museet i Meiringen, inden I slutter I jer til jeres damptog, der kører til Interlaken.
I kan i stedet vælge at tilslutte jer en gruppe, der har et mere afslappet program, og at tage direkte fra Innertkirchen til Reichenbach Vandfaldene. Derpå besøg på Sherlock Holmes Museet og derefter tid på egen hånd i Meiringen, inden I vender tilbage til jeres tog mod Interlaken. Frokost for egen regning denne dag.
Middag på egen hånd.
Overnatning på Hotel Bergwelt 4*, Grindewald. (eller tilsvarende).
Dag 9: Schynige Platte Alphine Garden
I har I valget mellem en afslappet morgen, hvor I kan nyde hotellets faciliteter, eller at vandre rundt i Grindewalds små sidegader og shoppe lidt. Frokost på egen hånd.
Midt på eftermiddagen køres I med bus til Wilderswill og går ombord på et specielt chartret damptog på Schynige Platte Bahn Rack Railway. På toppen besøger I Alpine Garden, før I vender tilbage til Wilderswil og derefter tilbage til hotellet.
Middag om aftenen.
Overnatning på Hotel Bergwelt 4*, Grindewald. (eller tilsvarende).
Dag 10: Jungfraujoch
Glæd jer til en fantastisk tur med den moderne Eiger Express trekabel gondol der stiger op til Eigergletscher Station på bare 15 minutter. Derfra transporteres I til “Jungfraubahn” og og kører med dets distingverede røde og gule vogne til toppen af bjerget Jungfraujoch, også kaldt “Toppen af of Europa” med en højde på 3.454 m over havets overflade. Det gør den til den højeste jernbanestation i Europa. Der vil være tid til at gå til Glacier Plateauets udsigtspunkt, Sphinx observationsdækket og Ice Palace. (Hvis vejret tillader). I kører med Jungfraubahn tilbage til Kleine Scheidegg, hvor der serveres en sen frokost, inden I kører ned ad bjerget tilbage til Grindelwald. Frokost er inkluderet.
Middag om aftenen.
Overnatning på Hotel Bergwelt 4*, Grindewald. (eller tilsvarende).
Dag 11: Brienz Rothorn Steam Rack Railway
Denne dag skal I på tur ad den nostalgiske Brienzer- Rothorn Steam Rack Railway. Byen Brienz har været kendt i århundreder for dens træskærerarbejde. samt for starten på Brienzer-Rothorn Bahn, den fjerde højeste jernbane i Schweiz, der når en højde på 2.244 m. På den bare 7,6 km lange bane byder turen på panoramiske udsigter alt imens det kæmper sig op ad bjergsiderne gennem alpeenge og skov og med den turkisfarvede sø Brinz, der glitrer nedenfor.
Efter en dejlig frokost ved søen sejler I fra Brienz tilbage til Interlaken på hjuldamperen SS Lötschberg, der er fra 1914.
Middag om aftenen
Overnatning på Hotel Bergwelt 4*, Grindewald. (eller tilsvarende).
Dag 12: Gotthard Passet - Maggioresøen
I dag afgår Prestige Continental Express fra Interlaken. I kører over det spektakulære Gotthard Pas med de mange spiraler, broer og tunneller til Chiasso, der ligger tæt ved den italienske grænse. Frokost undervejs.
Derfra en kort transfer til Maggioresøen i Italien. Der vil I kunne se frem til en dejlig bådtur på søen, hvorefter der er middag om aftenen.
Overnatning på hotel ved Maggioresøen.
Dag 13: Pilatus Kulm
I forlader I fra Chiasso med Prestige Continental Express tilbage til Schweiz til Luzern, hvor I skifter til et smalsporet tog og en kort tur til Alpnachstad.
Herfra rejser I på Pilatus Bahn, som er verdens stejleste rackjernbane i verden, med en maksimal stigning på 48%. Det tager 30 minutter at nå til toppen ved Pilatus Kulm, imens det passerer alpine enge og storslåede klippeformationer på ruten. Frokost undervejs.
I kører tilbage ned ad bjerget og kan se frem til en flot afskeds-gallamiddag i de overdådige Prestige Continental Express spisevogne, imens I kører mod Zürich Lufthavn. Ved ankomsten til Zürich vil I blive kørt til jeres hotel i lufthavnen.
Overnatning på Radisson Blu Hotel 4*+, Zürich Lufthavn
Dag 14: Zürich - Hjemrejse
Efter morgenmaden er der evt. lidt fritid inden flyafgang fra den tilstødende terminal.
Der kan tilføje ekstra overnatninger i Zürich.
Lidt om Togene
Prestige Continental Express – Standard sporvide
Prestige Continental Express blev oprettet i 2003 og tilbyder sine gæster et luksuriøst tog med komfort og sikkerhed i moderne tid i stil med Orientekspressen.
I 2013 gennemgik vognene renoveringer for at bringe dem til et nyt niveau af luksus, med polstring specialfremstillet fra den samme væveri i Skotland, der havde vævet stoffet til den originale Orient Express. Lamperne og inventaret er støbt og modelleret på de tidligere Orientekspresstog, messingbagageholdere over sæderne og indlagt træ på væggene fuldender billedet og skaber en rig atmosfære inde i vognene. Prestige Continental Express er bygget på fundamentet af moderne spisevogne fra Deutsche Bahn, komplet med alle moderne sikkerhedsfunktioner og bekvemmeligheder, herunder moderne aircondition.
Toget består af tre vogne; Salon Bleu og Rubis Noir, to spisevogne med plads til 48 gæster. Enden af toget er den stilfulde Piano Bar ‘Le Diamant’, komplet med levende musik i løbet af dagen. Det moderne køkken vil forkæle gæsterne med udsøgte måltider tilberedt af de friskeste lokale ingredienser.
Glacier & Bernina Pullman Express – Smal sporvide
Dette luksustog omfatter fire originale Pullman-vogne, bygget 1931, som engang tilhørte Cie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens til Golden Mountain Pullman Express, der kørte fra Montreux til Interlaken.
Det udsøgte træindlægsarbejde i vognene blev udført af den berømte franske møbelsnedker René Prou. Toget indeholder også to Gourmino spisevogne, der stammer fra henholdsvis 1929 og 1930. Gourmino spisevogne er kendt for det fremragende køkken og service. Alle måltider tilberedes ombord med friske produkter fra lokale landmænd. Piano Bar Car, bygget i 1928 som en spisevogn til Bernina Railway, blev omdannet i 2010 til en bar.
Alle disse vogne er blevet nænsomt restaureret ned til mindste detalje, i overensstemmelse med nutidens sikkerhedsstandarder.