Hver aften vil I bo på et luksushotel i hjertet af hver destination. For at føje ekstra til storheden på denne utroligt specielle tur vil I også opleve pragten af den smukke Glacier & Bernina Pullman Express og vil blive trukket af nogle af Schweiz mest historiske lokomotiver som "RhB Crocodil" undervejs.
Denne unikke tur er skabt af virksomhedens grundlægger og præsident, Tim Littler, som en hyldest af disse storslåede historiske tog og alpine jernbaner. En helt utrolig mulighed, som man ikke bør gå glip af.
De fleste rejser vil være ombord på deres private charter af Prestige Continental Express og The Glacier & Bernina Pullman Express. Der hvor I rejser med historiske eller regelmæssige tog, vil I blive indkvarteret på første klasse, hvor det er tilgængeligt.
Turen inkluderer
Rejseplan
Basel – St Moritz – Tirano (Italy) – Andermatt – Zermatt – Bern – Interlaken (Jungfrau Region) – Lake Como (Italy) – Pilatus Kulm – Zurich
Rejsen Inkluderer:
- 12 nætter på minimum 4* premium hoteller
- Generøst udvalg af drikkevarer, inklusive internationale vine til frokoster og middage
- 13 x morgenmad, 9 x frokost & 11 x middag
(Herunder frisk tillavede måltider af lokale råvarer ombord på toget, autentiske madoplevelser på lokale restauranter.) - Ekspert guidede udflugter som beskrevet i turbeskrivelsen
- Freedom of Choice udflugts muligheder
- Kabine-service inklusive aftenopredning
- Erfarent Tour Management team
- Services fra en britisk registeret læge og medicinske faciliteter ombord på toget
- Transfers ved ankomst og afrejse
- Alle drikkepenge – både i og uden for toget
- Porter service af jeres bagage under hele rejsen
Bemærk:
Flybilletter er ikke inkluderet i prisen, men dem booker vi selvfølgelig også gerne
Priser er i DKK pr. person
Periode | Twinværelse | Enkeltværelse |
---|---|---|
2023: 4 - 17 jul | fra kr. 156.800 | fra kr. 195.000 |
4 juli: Ankomst Basel

Transfer fra Basel Lufthavn til det centrale Basel, tæt på Basel SBB station, hvorfra jeres tog kører næste formiddag.
Middag og overnatning på det familiedrevne GAIA Hotel Basel 4*, der ligger lige overfor hovedbanegården, kun 10 minutters gang fra byens historiske centrum.
5 juli: Basel via Zürich til St. Moritz - Prestige Continental Express

Denne morgen slutter I jer til Prestige Continental Express private tog enten i Basel SBB Station eller i Zürich Flughafen (Lufthavn) station.
Når I er om bord, spiser I frokost, imens toget kører til den schweiziske by Landquart, hvor I skifter til den smalsporede Rhaetian Railway (RhB) og Glacier & Bernina Pullman Express for den videre fantastisk smukke rejse op mod det eksklusive alpine resort St. Moritz.
Turen dertil fører jer gennem Albula-passet mellem Filisur og St. Moritz, et UNESCO World Heritage Site. Denne dag bliver jeres trevogns-tog trukket af det historiske 108 år gamle RhB elektriske lokomotiv nr. 353.
Middag om aftenen.
Overnatning på det luksuriøse Badrutts Palace Hotel 5*, St Moritz.
6 juli: St. Moritz til Italien - Tirano - Glacier & Bernina Pullman Express

I dag rejser I ad Schweiz’ berømte Bernina-linje til Tirano i Italien. Fra St. Moritz rejser I i Glacier & Bernina Pullman Express vogne trukket af et unikt og historisk Bernina “Crocodil” elektrisk lokomotiv Nr. 182, bygget 1928.
I løbet af de sidste 17 km af rejsen krydser I den utrolige spiralformede stenviadukt ved Brusio. I ankommer derpå til Tirano i Italien, hvor der vil være tid til at nyde Valtellina-dalen og besøge Triacco vingården. Der I spiser frokost, inden I kører med bus tilbage til St. Moritz.
Denne aften vil I kunne nyde en traditionel schweizisk middag tæt på Morteratsch-gletsjeren.
Overnatning på Badrutts Palace Hotel 5*, St Moritz.
July 7: Andermatt

Denne morgen afgår toget fra St. Moritz til Andermatt på Glacier & Bernina Pullman Express. Endnu en gang vil vi nyde gæstfriheden af RhB’s historiske Pullman-tog, men i dag trukket af RhB “Crocodil” Nr. 414 eller 415, bygget 1929.
Jeres rejse tager jer med tog gennem Rheinschlucht-kløften, meget tæt på Rhinens udspring og over Oberalp passet til Andermatt, der er jeres springbræt til Furka passet.
Efter check-in på det næste eksklusive femstjernede hotel kan gæsterne enten gøre brug af af hotellets omfattende spa & wellness faciliteter – eller vælge at rejse med bus langs Gotthard passet for at besøge den enorme Sasso Da Pigna-fæstning, der bevogtede det fra 1943. De blev lukket i 1998, men genåbnede som Gotthard Museum Sasso i 2012.
Denne aften spiser I middag i byen Andermatt.
Overnatning på Hotel Chedi 5*, Andermatt.
8 juli: Furka-passet

Denne dag krydser I et af de smukkeste bjergpas i verden, Furka passet. Dampfbahn Furka-Bergstrecke (Furka Cogwheel Steam Railway) er en stort set frivilligt drevet veteranjernbane, der driver en delvist rack and pinion-drevet linje over Furka-passet, der rejser sig 2.160 meter over havets overflade.
Furka passet er gradvist blevet taget i brug igen ved hjælp af originalt udstyr og er nu restaureret til sin tidligere herlighed. Det 100 år gamle damplokomotiv vil tage jer op til toppen. I tager derefter ned under Rhône-gletsjeren til Gletsch til en frokost på Hotel Castle Blitzingen, Niederwald. Efter frokost slutter I jer til den moderne Glacier Express (førsteklasse) og kører til Zermatt, hjemsted for Matterhorn.
Midag i Zermatt
Overnatning på det traditionelle luksushotel Hotel Zermatterhof 5*, Zermatt
9 juli: Gornergrat og Matterhorn

Denne eftermiddag tager I på en spændende rejse på Gornergrat Railway med Glacier Paullman Express fastgjort til et rack elektrisk tog. I kører op til en højde af 3.135 m til den mest utrolige udsigt mod bjerget Matterhorn. Gornergrat ligger mellem Gornergletscher og Findelgletscher og byder på en spektakulær udsigt over mere end tyve toppe der er over 4.000 m.
En raclette middag vil blive serveret på Al Bosco Restaurant, Riffelalp Resort i 2.222m højde, før I vender tilbage til Zermatt.
Overnatning på det traditionelle luksushotel Hotel Zermatterhof 5*, Zermatt
10 juli: Schweiz - Interlaken

I starter dagen med nedstigningen fra Zermatt i panoramavognene i den almindelige Glacier Express, før I igen slutter jer til det damptrukne Prestige Continental Express i Brig. Derefter afgang fra Brig imens I spiser frokost på turen over Lötschberg passet, inden I ankommer til Bern. Her kan I nyde en tre timers rundvisning i byen, heraf en time med en historisk dampsporvogn.
Fra Bern fortsætter I med damptransport om bord på Prestige Continental Express til den smukt beliggende by, Interlaken. Der spiser I middag.
Overnatning på Hotel Victoria Jungfrau and Spa 5*, Interlaken (eller tilsvarende).
11 juli: Schweiz – Interlaken & Jungfrau-regionen

Interlaken vil være jeres base for de næste par dage, når I besøger den magiske Jungfrau Alperegion i Schweiz. Denne dag skal I med et privat damptog på Ballenberg Dampfbahn til Meiringen og Innertkirchen.
Derfra kan I vælge at gå 2 km gennem den spektakulære Aareschlucht Kløft, efterfulgt af en tur med kabelbane til Reichenbach Vandfaldet, der blev gjort berømt af Arthur Conan Doyle som stedet, hvor han dræbte både Sherlock Holmes og professor Moriarty, før et besøg på Sherlock Holmes Museeti Meiringen og derefter slutter I jer til jeres damptog, inden det kører til Interlaken.
I kan også vælge at tilslutte jer en gruppe der har et mere afslappet program, og at tage direkte fra Innertkirchen til Reichenbach Vandfaldene, så besøge Sherlock Holmes Museum og derefter nogen tid på egen hånd i Meiringen, inden I vender tilbage til jeres tog til Interlaken. Frokost for egen regning denne dag.
Middag i Interlaken.
Overnatning på Hotel Victoria Jungfrau and Spa 5*, Interlaken (eller tilsvarende).
12 juli: Jungfrau & "Toppen af Europa"

Denne dag afgår toget fra Interlaken med det almindelige tog til Grindelwald og Kleine Scheidegg. På Kleine Scheidegg har I valget mellem en afslappet morgen med en fantastisk alpin udsigt eller skift til Jungfraubahn og den sidste del af jeres tur går op til en højde på 3.454m over havets overflade, hvilket gør dette til den højeste jernbanestation i Europa. Hvis vejret tillader det, kan I muligvis vove jer ud på gletsjerne.
Der vil være tid på toppen af bjerget, før I kører ned til Kleine Scheidegg, hvor I spiser frokost og derefter fortsætter neduren ad bjerget til Wilderswil, hvor I har et specielt chartret damptog på Schynige-Platte Bahn Rack Railway. På toppen besøger I Alpine Garden, før I vender tilbage til Wilderswil og derefter tilbage til hotellet.
Denne aften er middagen på egen hånd.
Overnatning på Hotel Victoria Jungfrau and Spa 5*, Interlaken (eller tilsvarende).
13 juli: Brienz & Brienzer-Rothorn Bahn

Denne dag forlader I Interlaken med almindeligt tog til Brienzer- Rothorn Steam Rack Railway. Byen Brienz har været kendt i århundreder for dens træskærerarbejde. samt for starten på Brienzer-Rothorn Bahn, den fjerde højeste jernbane i Schweiz, der når en højde på 2.244 m.
Efter en frokost ved søen sejler I fra Brienz tilbage til Interlaken på hjuldamperen SS Lötschberg fra 1914.
Middag i Interlaken.
Overnatning på Hotel Victoria Jungfrau and Spa 5*, Interlaken (eller tilsvarende).
14 juli: Italien - Comosøen

I dag afgår Prestige Continental Express fra Interlaken til Chiasso i Italien og derfra er der transfer til Comosøen i Italien.
Frokost og middag om aftenen
Overnatning ved Comosøen (Hotel ikke angivet p.t.)
15 juli: Pilatus Bahn & Zürich

Denne morgen afgår I fra Chiasso med Prestige Continental Express tilbage til Schweiz til Luzern, hvor I skifter til et smalsporet tog på en kort tur til Alpnachstad.
Herfra rejser I på Pilatus Bahn, som er verdens stejleste rackjernbane i verden, med en maksimal stigning på 48%. Det tager 30 minutter at nå til toppen ved Pilatus Kulm, imens det først passerer alpine enge og storslåede klippeformationer på ruten.
I kører tilbage ned ad bjerget og kan se frem til jeres afskedsgallamiddag i de overdådige Prestige Continental Express spisevogne, når I kører mod Zürich Lufthavn. Ved ankomsten til Zürich vil I blivekørt til jeres hotel i lufthavnen.
Bemærk: Gæster til Basel kan blive ombord på Basel SBB.
Overnatning på Radisson Blu Hotel 4*+, Zürich Lufthavn
Juli 16: Zürich - Hjemrejse

Efter morgenmaden er der evt. lidt fritid inden flyafgang fra den tilstødende terminal eller med togforbindelser fra stationen under terminalen.
Lidty om Togene

Prestige Continental Express – Standard sporvide
Prestige Continental Express blev oprettet i 2003 og tilbyder sine gæster et luksuriøst tog med komfort og sikkerhed i moderne tid i stil med Orientekspressen.
I 2013 gennemgik vognene renoveringer for at bringe dem til et nyt niveau af luksus, med polstring specialfremstillet fra den samme væveri i Skotland, der havde vævet stoffet til den originale Orient Express. Lamperne og inventaret er støbt og modelleret på de tidligere Orientekspresstog, messingbagageholdere over sæderne og indlagt træ på væggene fuldender billedet og skaber en rig atmosfære inde i vognene. Prestige Continental Express er bygget på fundamentet af moderne spisevogne fra Deutsche Bahn, komplet med alle moderne sikkerhedsfunktioner og bekvemmeligheder, herunder moderne aircondition.
Toget består af tre vogne; Salon Bleu og Rubis Noir, to spisevogne med plads til 48 gæster. Enden af toget er den stilfulde Piano Bar ‘Le Diamant’, komplet med levende musik i løbet af dagen. Det moderne køkken vil forkæle gæsterne med udsøgte måltider tilberedt af de friskeste lokale ingredienser.
Glacier & Bernina Pullman Express – Smal sporvide
Dette luksustog omfatter fire originale Pullman-vogne, bygget 1931, som engang tilhørte Cie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens til Golden Mountain Pullman Express, der kørte fra Montreux til Interlaken.
Det udsøgte træindlægsarbejde i vognene blev udført af den berømte franske møbelsnedker René Prou. Toget indeholder også to Gourmino spisevogne, der stammer fra henholdsvis 1929 og 1930. Gourmino spisevogne er kendt for det fremragende køkken og service. Alle måltider tilberedes ombord med friske produkter fra lokale landmænd. Piano Bar Car, bygget i 1928 som en spisevogn til Bernina Railway, blev omdannet i 2010 til en bar.
Alle disse vogne er blevet nænsomt restaureret ned til mindste detalje, i overensstemmelse med nutidens sikkerhedsstandarder.